Masennuksesta

Heikki Korppi:

Tämän heinäkuun aikana olen usein pysähtynyt tähän aiheeseen; masennus. Koska en ole lääkäri enkä psykologi enkä mitään muutakaan pätevää, en lähde analysoimaan, mitä eri masennuksen oireita on tai mistä ne voivat johtua. Mutta tosiasia on kuitenkin se, että suomen kansa potee eritasoisia masennuksen aiheuttamia ongelmia. Siksi blogin lopussa on ammatti-ihmisten sanomisia aiheesta.

Tänä päivänä työpaikoilla on onneksi työterveyslääkärit ja mahdollisuus mennä hoitoon, jos siltä tuntuu. Mutta entä, jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vain olla siinä ja yrittää selviytyä kuten monet yksityisyrittäjät tai eläkeläiset. Tai voi olla myös hankala ihmissuhde, johon ei löydy rakentavaa ratkaisua. Monet ystävistäni ovat kärsineet esim. suvun perintöriidoista niin pahasti, ettei olla missään tekemisissä lähisukulaisten kanssa. Tai avioliitto, joka kenties monien vuosien yhdessäolon seurauksena onkin muuttunut painajaiseksi ja jokapäiväiseksi selviytymiskamppailuksi. On vain yritettävä selviytyä. Harvoin löytyy näissä tilanteissa onnellisia ratkaisuja, sillä jokainen ero jättää jälkensä, jonka kanssa on opittava elämään. Tai pitkään kestänyt – kenties läpi koko elämän – krooninen köyhyys. Jokainen kuukausi on selviytymistaistelua pienten tulojen tai työttömyyden kourissa. Tai tapaturmaisen onnettomuuden tai sairauden mukanaan tuomiin jokapäiväisiin tuskatiloihin. Lista on loputun ja siksi myös masennus väijyy nurkan takana, milloin se pääsee ihmisen mielen sopukoihin vaikuttamaan.

Tai jos mennään vielä syvemmälle, pohjalla voi olla lapsuuden traumoja, koulukiusaamista tai perheväkivaltaa, jotka tietyissä tilanteissa aikuisena nousevat pintaan. Perheessä syrjäytetyksi tulemisen kokemus on asia, jonka kanssa on vain opittava selviytymään hautaan asti. Voi pojat ja kanssasisaret, kyllä ihmiselämässä haasteita riittää. Ja varmasti jokaisella on jonkinasteista kokemusta myös siitä, kuinka nämä eri asiat alkavat painamaan ja saa aikaan masennusta. Tai kysymys voi olla myös pelkoa oman sielun tulevaisuudesta, missä viettää iäisyytensä. Elämän tarkoitus on kysymys, johon monet eivät ole löytäneet vastausta ja siksi edes taloudellinen menestys tai saavutettu kunnia eivät tyydytä vaan jatkuva masennus jäytää.

Raamatussa on lupaus: ”Jumala masentuneita lohduttaa.” Mitä tämä käytännössä tarkoittaa eli millä tavalla hän sen tekee? Toki Jumalan rauha on koettavissa oleva konkreettinen asia ja monesti tämän kokeminen auttaa ”vaivaan kuin vaivaan”. Mutta tuossa yhteydessä Paavali ei mainitse tästä vaan hän puhuu ystävyydestä. Tuo Raamatun jae kuuluu näin: ”Jumala, joka masentuneita lohduttaa, lohdutti meitä Tiituksen tulolla”. Eli ensisijaisesti Jumala lohduttaa ystävien kautta. Näin Paavalikin, joka sai kokea monenlaista ilkivaltaa, sairautta, köyhyyttä ja vastustusta omassa työssään ja elämässään, vaikka tänä päivänä onkin suuri ja arvostettu apostoli, sai lohdutusta ystävänsä Tiituksen kautta. Ja sama periaate on voimassa tänäänkin; me jokainen tarvitsemme ihmisyyttä rinnallemme. Jos tämä puuttuu, alamme oireilemaan. Kun ajattelen, miten itse olen selvinnyt menneinä vuosikymmeninä masennuksesta, on se tapahtunut ensisijaisesti ystävien kautta; kun olen sairastanut, ystävät ovat käyneet katsomassa. Kun olen ollut rahapulassa, ystävät ovat antaneet omastaan. Kun olen ollut ahdistettu ja väärinymmärretty, ystävät ovat seisoneet rinnalla tukenani. Tai kun on ollut työttömyyttä, on hienoa huomata, että on ystäviä, jotka lohduttavat läsnäolollaan. Sosiaalinen media ei koskaan korvaa läsnäoloa.

Ohjeita masentuneelle:
Tunnista oma tilanteesi ja tee tarvittavat ”korjausliikkeet”. Muista, että ”Elämä lähtee sydämestä”. Jos sydämesi on Jumalan omaisuutta, voit iloita Hänestä ja Hänessä masentuneenakin. ”Kiittäkää kaikesta” on parasta lääkettä tänäänkin.

Alla on ammatti-ihmisen viisi lievittävää keinoa masennukseen, mutta ehdottomasti paras, joka tuosta listasta puuttuu, on sellainen Jumalan seurakunta, jossa ymmärretään lähimmäisyyden merkitys. Sotkamon Helluntaiseurakunta haluaa olla tällainen.

5 keinoa masentuneisuuden lievittämiseen

1.  Helli itseäsi päivittäin jollakin tapaa, mikä tuo sinulle ainakin hetkellisesti mielihyvää. Sen ei tarvitse olla mitään suurta. Voit esim. ostaa itsellesi jäätelön, kuunnella lempimusiikkiasi, mennä metsään kävelylle, käydä kampaajalla tai hieronnassa jne.
2.  Ole armollinen itsellesi. Vakavaa masennusta poteva ihminen ei kykene tarttumaan itseään niskasta kiinni ja parantua ryhdistäytymällä. Pidä kuitenkin päivärytmistä kiinni mahdollisuuksien mukaan. Pidä sosiaalisia suhteita yllä, liiku ja pidä harrastuksistasi kiinni omien voimien mukaan. Eristäytyminen voi syventää masennusta.
3.  Älä syyllisty läheisten ihmisten kommenteista ja ohjeista. Masennukselle on muutoinkin tyypillistä negatiiviset uskomukset omasta itsestä. Pyri kääntämään huonommuuden tunteet kyseenalaisiksi. Esim. Olenko välttämättä huono, jos epäonnistun? Epäonnistuminen on inhimillistä. Muutkin ihmiset voivat epäonnistua.
4.  Tee jotakin sellaista, mikä ruokkii luovuuttasi tai mitä et ole tehnyt aikaisemmin. Masennus on usein myös mahdollisuus saada ajan kanssa elämään jotakin uutta ja parempaa.
5.  Voit purkaa paineita ns. parantavan kirjoittamisen avulla. Varaa viiden päivän ajan itsellesi aikaa 20 minuuttia kerrallaan. Istu rauhallisessa paikassa ja kirjota ilman taukoa vihkoon tai tietokoneelle vapaasti mieltäsi painavia asioita, ilman että kritisoit asioita. Kirjoituksia ei ole tarkoitus näyttää muille. Tämä parantava kirjoittaminen auttaa sinua ulkoistamaan vaikeita asioita.

Masennuksen eri tyyppejä

·       Melankolinen masennus ilmenee kyvyttömyytenä tuntea mielihyvää positiivisista asioista yhdistettynä fyysiseen levottomuuteen, unettomuuteen, tai vähentyneeseen ruokahaluun. Noin 10 %:lla masennuksesta kärsivillä on melankolinen masennus.
·       Synnytyksen jälkeisellä masennustilalla tai depressiolla tarkoitetaan kuukauden tai muutaman kuukauden kuluessa synnytyksestä alkavaa masennustilaa. Yli puolella synnyttäneistä äideistä ilmenee heti synnytyksen jälkeen muutaman päivän kestävää ja itsestään ohimenevää masentuneisuutta, mielialan vaihtelua, itkuisuutta, joskus ruokahaluttomuutta ja unettomuutta. Tämän synnytyksen jälkeisen herkistymisen oireet ovat voimakkaimmillaan 3–5 päivää synnytyksen jälkeen, minkä jälkeen ne häviävät yleensä parissa viikossa.
·       Vuodenaikamasennukset ovat vuodenaikaan liittyvät mielialahäiriöt ovat sairausjaksoja, jotka toistuvat säännöllisesti tiettynä vuodenaikana ja lievittyvät vuodenajan vaihtuessa.
·       Dystymia on pitkäaikainen, usein nuoruudessa alkava masennus, jonka oireet lievempiä kuin vakavassa masennuksessa. Dystymiaa sairastaville on normaalia suurempi todennäköisyys kokea myös vakavan masennuksen jaksoja.
·       Psykoottiset masennukset ovat yleensä kaikkein vaikeimpia masennustiloja. Niiden oireita ovat tyypillisen masennusoireilun ohella myös psykoottiset oireet, kuten harhaluulot ja aistiharhat.
·       Kaksisuuntainen mielialahäiriö on maanis-depressiiviseksi mielialahäiriöksi kutsuttu masennuksen muoto, jossa mielialat vaihtelevat jaksoittain maanisuuden ja masennuksen välillä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00389#s5

BLOGI

Uusi blogiteksti vaihtuu joka toinen viikko.

Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Sotkamon Helluntaiseurakunnan virallista linjaa, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta uskosta ja elämästä. Kirjoitusten tarkoitus ei ole antaa vain vastauksia vaan myös herättää kysymyksiä.

Blogia kirjoittavat:

  • Marko Selkomaa

  • Toiminnanjohtaja (Avainmedia) ja evankelista.

Uusimmat blogitekstit

Tarina Toivon puutarhasta

Julkaistu : 5.8.2020

Masennuksesta

Julkaistu : 26.7.2020

Pidä huolta itsestäsi!

Julkaistu : 30.6.2020

Poika

Julkaistu : 23.6.2020

Yöllinen hätärukous

Julkaistu : 17.6.2020

Tämä kesä on erilainen

Julkaistu : 10.6.2020

Uskaltaisikohan sen uskoa?

Julkaistu : 2.6.2020

Uskaltaudu lähemmäksi!

Julkaistu : 26.5.2020

Täyttykää Hengellä

Julkaistu : 20.5.2020

Elämä on suuremmissa käsissä

Julkaistu : 12.5.2020

Pesitkö kätesi?

Julkaistu : 5.5.2020

Tie kuntoon (Osa 2)

Julkaistu : 30.4.2020

Tie kuntoon! (Osa 1)

Julkaistu : 23.4.2020

Millä ikävä lähtee?

Julkaistu : 18.4.2020

Minun pääsiäiseni

Julkaistu : 8.4.2020