Täyttykää Hengellä

Heikki Korppi:

Mikä on oleellista hengellisessä elämässä?
Tätä olen pohtinut aina silloin tällöin ja taas se ikään kuin tuli eteeni. Onko se jotain, mitä itse voin tehdä? Raamatun lukeminen, rukous, todistaminen, aktiivinen osallistuminen seurakunnallisiin toimintoihin, hyvien tekojen tekeminen, lähetystyöhön osallistuminen joko uhraamalla rahaa tai itsensä vai jotain muuta? Mikä on oleellista hengellisessä elämässä?

Mitä itse vastaat tähän kysymykseen?

Olen näiden vuosien aikana, jolloin olen ollut aktiivisesti mukana seurakuntakuvioissa (yli 40 vuotta), tehnyt erinäisiä huomioita. Ja tietysti itse omassa elämässä. Milloin ihminen parhaiten toteuttaa Jumalan tahtoa ja edistää Jumalan valtakuntaa? Silloin, kun on opiskellut tarpeeksi raamattua joko itsenäisesti tai jossakin raamattukoulussa? Ei välttämättä. Silloin, kun osaa puhua taitavasti taivasasioista? Ei. Silloin, kun toimii soittajana, laulajana, rakentajana ja… Ei. Se, että on syntymälahjana saanut jonkin kyvyn, ei ole oleellisinta hengellisessä elämässä. Tätä listaa voisi jatkaa, mutta ei liene tarpeellista. Ymmärrät varmaan, mihin pyrin.

Mikä on oleellista hengellisessä elämässä?

Suuret totuudet ovat yleensä hyvin yksinkertaisia. Niin tässäkin kysymyksessä. Vastaan tähän kysymykseen yhdellä sanalla: Henki. Ja tarkoitan tällä nimenomaan Jumalan Henkeä.

Hengellinen elämä on täysin riippuvainen Hengestä. Ilman Henkeä ei ole hengellistä elämää, on vain elämää. Vaikka me puhumme usein sanoen: ”Olipa kaunis hengellinen laulu” tämä ei tarkoita välttämättä, että kyseessä olisi ollut hengellistä toimintaa. Tai ”olipas hyvä raamatunopetus” ei välttämättä tarkoita hengellistä hetkeä, sillä raamattua voi opettaa ilman Henkeäkin. Näinhän tapahtuu monissa ei kristillisissä seurakunnissa. Mutta tätä ei pidä unohtaa: on hyvä lukea raamattua ja tutustua Jumalan suunnitelmiin ja lukea Jumalan ihmisistä kuten Paavalista, joka vaelsi Hengen mukaan.

Tai olen tavannut ihmisiä, jotka eivät koskaan ole syntyneet Jumalan Hengestä, ja silti tekevät paljon hyvää. Onko se silloin hengellistä toimintaa? Ei ole. Se on ihmisyyteen liittyvää heikommista huolehtimista, jota kaikkien ihmisten tulisi tehdä, mutta varsinkin uskovien. Mutta on hyvä joskus tarkistaa ja kysyä; kuinka paljon on toimintaa ilman Henkeä? Huomioitavaa on, että kenelläkään ihmisellä ei ole mittaria, millä voisimme mitata Jumalan Henkeä. Siksi on parempi jättää asian Hänen haltuun, joka Henkeään on jakanut.

Mutta on yksi asia, jolla me voimme ihmisinä todeta, onko jokin asia hengellistä vai ei. Se on Hengen hedelmä, joka jää jälkeemme, kun teemme jotakin hengellistä. Se on Kristus-tuoksu, joka ihmisessä vaikuttaa. Se on Jumalan rakkaus, joka ei koskaan jätä ketään kylmäksi. Näistä me voimme havaita, onko jokin asia hengellinen. Jeesuskin totesi: ”Hedelmistä puu tunnetaan.” Koska me itse emme voi tuottaa Hengen hedelmää, vaan se on vain ja ainoastaan Jumalan Hengen aikaansaamaa meissä, siksi on tärkeää katsoa, minkälaista Hengen vaikuttamaa hedelmää tuotamme. Se on ainut hengellisen elämän mittari. Sen tunnusmerkki on Jumalan rakkaus (agabe).

Seurakunta on Jumalan hieno suunnitelma. Ja seurakunnan Herran suunnitelma on, että seurakuntaa johtaa hengelliset ihmiset, jotka ovat – ei vain hengellisten ihmisten valitsemia vaan myös – Pyhän Hengen valitsemia.

Toivottavasti sinä, joka luet tätä kirjoitustani, ymmärrät, miten tärkeästä asiasta kirjoitan. Oleellista on siis se, kuinka Henki saa meitä itse kutakin täyttää, kuljettaa, johtaa, puhua, vaikuttaa… Hengen päätavoite on aina kirkastaa Jeesusta eikä Henki ole koskaan ristiriidassa Raamatun kanssa. Kun vaellamme Hengessä, tapahtuu, niin kuin on kirjoitettu.

Täynnä Pyhää Henkeä oleva ihminen – niin kuin Jeesus – toteuttaa parhaiten Jumalan tahtoa elämässään. Mutta ilman Henkeä sitä ei voi ihminen tehdä. Siksi, täyttykäämme Hengellä tänäänkin.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on vain ja ainoastaan se, että nostat katseesi Jeesukseen, ajattelet häntä, rukoilet Jeesuksen nimessä, palvot tapettua Karitsaa, joka tuli ja joka tuleva on. Hänestä kaikki profeetat todistivat ja ylösnousemuksen jälkeen hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hän on antanut kaikki sinun syntisi anteeksi ja kastaa tänäänkin sinut Pyhällä Hengellä. Ihana Jeesus.

BLOGI

Uusi blogiteksti ilmestyy noin kaksi kertaa kuukaudessa.

Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Sotkamon Helluntaiseurakunnan virallista linjaa, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta uskosta ja elämästä. Kirjoitusten tarkoitus ei ole antaa vain vastauksia, vaan myös herättää kysymyksiä.

Blogia kirjoittavat mm:

  • Mirka Virtanen

  • Ylioppilas, ylistyksenjohtaja

Uusimmat blogitekstit

Kaksi kaverusta

Julkaistu : 15.2.2024

Uskon rannaton meri

Julkaistu : 18.1.2024

Riippuvainen Jeesuksesta.

Julkaistu : 30.11.2023

Sitä on kaikkialla.

Julkaistu : 23.10.2023

Arvokas taideteos

Julkaistu : 7.9.2023

Nenä, korva, varpaanväli.

Julkaistu : 16.6.2023

Viimeiset sanat

Julkaistu : 24.5.2023

Jumala on kutsujen Jumala

Julkaistu : 27.4.2023

Etsikää niin te löydätte

Julkaistu : 30.3.2023

Enemmän uskoa, vähemmän pelkoja

Julkaistu : 16.3.2023

Ajatuksia tulesta.

Julkaistu : 23.2.2023

Vapaasti tulla ja mennä?

Julkaistu : 7.2.2023

Enemmän Häntä

Julkaistu : 5.12.2022

Toukka

Julkaistu : 10.11.2022