Uskaltaudu lähemmäksi!

Jaakko Sopanen:

Koronakevät on vienyt meidät ihmiset kauemmaksi toisistamme, ainakin fyysisesti. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos (THL) antoi ohjeet n. kahden metrin turvavälistä ihmisten välille. Lisäksi epidemian alkuvaiheessa kiellettiin vierailut yli 70-vuotiaiden ja riskiryhmään kuuluvien ihmisten luona. Eristämällä ihmiset toisistaan haluttiin estää viruksen leviäminen. Haluttiin suojella elämää.

Näyttää siltä, että Suomen hallituksen toimenpiteet koronaviruksen leviämisen estämiseksi ovat olleet menestyksekkäitä. Kun virustartunnat levisivät vauhdilla, ihmiset eristettiin toisistaan. Näin toimimalla estettiin ja hidastettiin taudin leviäminen.

Ihminen ei kuitenkaan tarvitse pelkästään fyysistä terveyttä voidakseen hyvin. Yhtä tärkeää on myös henkinen hyvinvointi. Monet ikäihmiset kokivat fyysisen eristämisen raskaana. Mitä enemmän kului päiviä, että yksin asuva sai tavata ketään, sitä raskaammaksi kävi monien olotila.

Kävin joitakin päivä sitten vierailulla äitini luona. Monen muun ikäihmisen tavoin, myös hän oli joutunut olemaan kaksi kuukautta yksin omassa kodissaan. Toki ulkoilulenkit kuuluivat säännölliseen päiväohjelmaan, mutta ne tehtiin ilman toisen ihmisen seuraa.

Äiti ilahtui suuresti vierailusta, joka itsessään oli mitä tavallisin: Kuulumisten vaihtoa, yhteinen ateria, TV:n katselua yhdessä sekä yhteinen kahvihetki. Mutta yhteyden ydin onkin, että ollaan yhdessä, tehdään sitten mitä tehdään.

Kesäkuun alussa, kokoontumisrajoitusten osittain poistuessa, Sotkamon helluntaiseurakunta avaa jälleen ovensa julkisille tilaisuuksille. Jumalanpalvelukset sunnuntaisin ja Sanan ja rukouksen illat tiistaisin ovat avoimia kaikille ihmisille. Noudatamme tilaisuuksien järjestämisessä THL:n ohjeita: istumajärjestys on hajautettu ja käsien pesemistä korostetaan. Muistutamme myös, että emme tule flunssaisina tilaisuuksiin.

Paavali kirjoittaa Efesolaiskirjeessä: ”Mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä (Ef 2:13).

Kristinuskon keskeinen olemus on yhteys. Jeesus kuoli ristillä, jotta ihminen uskomalla Jeesukseen pääsee yhteyteen Jumalan kanssa. Usko Jeesukseen merkitsee myös yhteyttä toisten Jeesuksen uskovien kanssa. Yhteyden näkyvä ilmentymä on seurakunta, Jeesukseen uskovien ihmisten joukko. Seurakunta ovat ne ihmiset, jotka ovat päättäneet pysyä yhdessä. Erilaisia ihmisiä yhdistää toisiinsa evankeliumin synnyttämä usko Jeesukseen.

Seurakunta on olemassa, jotta Jeesukseen uskovat voivat hengellisesti hyvin ja saavat kasvaa uskossaan. Samalla kun seurakunta julistaa evankeliumia, rukoilee yhdessä ja viettää Herran kuoleman muistoateriaa, ehtoollista, se elää samalla Jeesuksen takaisin tulon odotuksessa. Seurakunta on olemassa sekä tätä aikaa että iankaikkisuutta varten. Siksi seurakunta pysyy ja kokoontuu yhdessä.

Haluan toivottaa sinut tervetulleeksi mukaan yhteisiin seurakunnan kokoontumisiin. Oletpa sitten seurakunnan jäsen tai et, käynyt tilaisuuksissamme aikaisemmin tai vasta harkitset mukaan tulemista, kaikki ovat samalla tavalla tervetulleita mukaan seurakuntamme tilaisuuksiin. Pääsanomamme, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta kuuluu kaikille ihmisille. Tule sinäkin!

BLOGI

Uusi blogiteksti ilmestyy noin kaksi kertaa kuukaudessa.

Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Sotkamon Helluntaiseurakunnan virallista linjaa, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta uskosta ja elämästä. Kirjoitusten tarkoitus ei ole antaa vain vastauksia, vaan myös herättää kysymyksiä.

Blogia kirjoittavat mm:

  • Mirka Virtanen

  • Ylioppilas, ylistyksenjohtaja

Uusimmat blogitekstit

Kaksi kaverusta

Julkaistu : 15.2.2024

Uskon rannaton meri

Julkaistu : 18.1.2024

Riippuvainen Jeesuksesta.

Julkaistu : 30.11.2023

Sitä on kaikkialla.

Julkaistu : 23.10.2023

Arvokas taideteos

Julkaistu : 7.9.2023

Nenä, korva, varpaanväli.

Julkaistu : 16.6.2023

Viimeiset sanat

Julkaistu : 24.5.2023

Jumala on kutsujen Jumala

Julkaistu : 27.4.2023

Etsikää niin te löydätte

Julkaistu : 30.3.2023

Enemmän uskoa, vähemmän pelkoja

Julkaistu : 16.3.2023

Ajatuksia tulesta.

Julkaistu : 23.2.2023

Vapaasti tulla ja mennä?

Julkaistu : 7.2.2023

Enemmän Häntä

Julkaistu : 5.12.2022

Toukka

Julkaistu : 10.11.2022