Vapauteen!

Jaakko Sopanen:

Kesäloma luonnon keskellä puhuttelee monella tavalla. Arkirutiineiden puuttuessa, luonnon ympäristössä valpas mieli havainnoi Luojan puhetta. Tässä blogissa kerron siitä yhden esimerkin.

Noin kuukausi sitten mökkinaapurimme tuli pyytämään apua. Laulurastas oli jäänyt kiinni viinimarjapensaan suojaksi asetettuun rastasverkkoon. Lintu oli täydellisesti kietoutunut verkon pauloihin ja oli siksi kykenemätön pääsemään vapaaksi. Naapurini halusi vapauttaa linnun ja pyysi minua avuksi.

Paksuilla työhanskoilla otin kiinni linnusta, joka peloissaan nokki sormiani ja yritti tehdä kaikkensa vapautusoperaation epäonnistumiseksi. Lintu oli peloissaan. Se ei ymmärtänyt, että auttajat halusivat sille vain hyvää. Lopulta, linnun silmät peitettyäni, naapuri onnistui leikkaaman verkkoon reiän niin, että lintu vapautui.

Kun pidin lintua kädessäni, mieleeni tulivat Jeesuksen sanat: ”Jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Jos siis Poika tekee teidät vapaaksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi (Joh 8:34-36).” Mietin, miltä ihmisestä tuntuu, kun Jumala tarttuu hänen elämäänsä.

Ilman evankeliumia ja Jumalan armoa me ihmiset olemme tuon verkkoon jääneen pikkulinnun kaltaisia. Erilaiset riippuvuudet, nettimaailman koukerot ja ihmissuhdevaikeudet sitovat monia. Kun ihminen yrittää itse päästä vapauteen elämää sitovista asioista, hyvänkin yrityksen jälkeen jäljellä jää usein vain voimattomuus. Usein ongelmamme sitovat meitä vain entistäkin enemmän.

Synti on vahva voima, joka sitoo ihmisen himoihin ja haluihin. Tiedämme kyllä tekevämme väärin, mutta huomaamme yhä uudestaan, että paha ja väärä ei hellitä otettaan. Tieto oikeasta ja väärästä ei vielä vapauta meitä. Tarvitaan jotain enemmän.

Evankeliumi on hyvä uutinen Jumalan tahdosta vapautta ihmisen synnin vallasta. Evankelista Johannes kirjoittaa: ”Jumala lähetti oman Poikansa, ei tuomitsemaan maailmaa, vaan sen tähden, että maailma hänen kauttaan pelastuisi (Joh 3:17).” Jumalan hyvä tahto on antaa ihmiselle kokonaan uusi elämä, joka alkaa täällä ajassa ja jatkuu kerran taivaassa iankaikkisesti.

Me olemme tuon pikkulinnun kaltaisia. Kun Jumala lähestyy meitä auttaakseen, syyllisyys omista teoista saa meidät pakenemaan, joskus jopa kieltämään Jumalan.  Kiellämme Jumalan, koska emme halua myöntää totuutta emmekä tunne Jumalan rakkautta. Syyllisyytemme saa meidät kokemaan hänet vaativana tuomarina. Siksi meidän on vaikeata huomata, että Jumala lähestyy meitä rakkaudessaan. Hän ei halua jättää meitä yksin oman onnemme nojaan. Hän tietää, että ilman Hänen apuaan emme pääse vapauteen.

Evankeliumi Jeesuksesta välittää meille kutsun vapauteen. Jeesuksen tahto on, että sinä ja minä voimme elää onnellista ja tasapainoista elämää ja kerran uskossa Vapahtajaan muuttaa taivaan kotiin. Tie taivaaseen on Jeesus.  Siksi, meitä kaikkia kutsutaan kääntymään tänään, kerran ristillä kuolleen, mutta tänään elävän Jeesuksen puoleen.

Raamattu lupaa: ”Hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa (Hebr 7:25).”

Rukoile sinäkin Jeesusta avuksi tänään! Jumala kuulee rukouksemme!
Sinua siunaten.

BLOGI

Uusi blogiteksti ilmestyy noin kaksi kertaa kuukaudessa.

Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Sotkamon Helluntaiseurakunnan virallista linjaa, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta uskosta ja elämästä. Kirjoitusten tarkoitus ei ole antaa vain vastauksia, vaan myös herättää kysymyksiä.

Blogia kirjoittavat mm:

  • Mirka Virtanen

  • Ylioppilas, ylistyksenjohtaja

Uusimmat blogitekstit

Kaksi kaverusta

Julkaistu : 15.2.2024

Uskon rannaton meri

Julkaistu : 18.1.2024

Riippuvainen Jeesuksesta.

Julkaistu : 30.11.2023

Sitä on kaikkialla.

Julkaistu : 23.10.2023

Arvokas taideteos

Julkaistu : 7.9.2023

Nenä, korva, varpaanväli.

Julkaistu : 16.6.2023

Viimeiset sanat

Julkaistu : 24.5.2023

Jumala on kutsujen Jumala

Julkaistu : 27.4.2023

Etsikää niin te löydätte

Julkaistu : 30.3.2023

Enemmän uskoa, vähemmän pelkoja

Julkaistu : 16.3.2023

Ajatuksia tulesta.

Julkaistu : 23.2.2023

Vapaasti tulla ja mennä?

Julkaistu : 7.2.2023

Enemmän Häntä

Julkaistu : 5.12.2022

Toukka

Julkaistu : 10.11.2022